15.2.10

Förebilder

Har ni någon/några förebilder?
O O O
Jag har många små...
..små i den mening att jag hittar delar av förebilder i många personer.
Tänk om jag skulle träffa denna omänskliga person.
Oj, oj, oj!
O O O
Min starkaste förebild
är en person som
står för sin åsikt.
Den behöver inte delas.
Eller vara stor och utmärkande.
Att kunna nöja sig med det lilla,
det är värt att beundra.
Att inte döma lätt.
Sätta sig in i andras perspektiv,
om än inte hålla med.
Man lär sig från liten att följa med strömmen,
i skolan och vardagen.
Men du ska stå för dina åsikter och vara
ditt speciella jag!
Svår ekvation.
Får man 9 år på sig att hitta sitt jag igen
efter skolan?
Då är jag där nu.
OJ!

1 kommentar:

Unknown sa...

Ja..

Det kan ta tid att komma fram till vad man tycker då det gäller olika saker och ting. Ibland måste man prova en åsikt och se om den bär, för att i nästa stund ändra sig. Att tala om tankar är att skapa kunskap. Ibland tar det en stund innan en tanke är färdig och känns som ens egen - och först då kan man stå för den. Man måste få smaka på tankar, sätta ord på dem, omformulera dem, ifrågasätta dem, tro på dem, ändra dem, om och om och om igen. Tillslut vet man vad man tycker och då kan ingen få en att ändra sig.

Jag är fortfarande en kunskapsletare. Jag lär mig lite varje dag. Något nytt. Snappar upp något gammal... Men jag nöjer mig med det lilla och uppskattar de små tingen, likväl som jag försöker sätta mig in i andras perspektiv så gott jag förmår.

Vet inte vart jag vill komma. Men fick lite tankar av ditt inlägg...